Drifttechnieken
Driften is een autorijtechniek waarbij de bestuurder de auto in een vloeiende zijdelingse beweging (dwars) door een bocht stuurt.
De bestuurder brengt de auto opzettelijk in overstuur om dit vervolgens zo lang mogelijk aan te houden.
De Auto
Voor het driften heb je een achterwiel-aangedreven auto nodig. Bij het driften kunnen auto's uit verschillende prijscategoriën gebruikt worden. Van Ford Sierra tot BMW 1M.
Er zijn veel aanpassingen mogelijk om de auto te upgraden naar een high-end driftmachine. Je kunt echter al met een paar simpele aanpassingen over een low-budget driftauto beschikken.
Aanpassingen om je auto gemakkelijker aan het driften te krijgen
Om te beginnen is het van belang dat de auto die voor het driften gebruikt wordt op de basispunten is gecontroleerd. Check je vloeistoffen, olie en filters. Je gaat het materiaal stevig gebruiken dus de basis moet goed zijn.
De basis:
Goede tractie op de voorwielen en minder goede tractie op de achterwielen. Hierdoor krijgt de auto meer overstuur, waardoor de drift gemakkelijker is in te zetten. Normale tot goede banden vóór en voldoende druk (4 bar) in de achterbanden is een gemakkelijke manier om dit te creeëren.
Zaken die het driften kunnen verbeteren:
- 100% sper
- Aangepast onderstel
- Extra vermogen
- Kortere eindoverbrenging
Veiligheid
Autosport brengt risico's met zich mee, er zijn verschillende mogelijkheden om deze risico's zo veel mogelijk te reduceren. Om te beginnen is een helm verplicht en brandwerende kleding is aan te bevelen. Wanneer de auto wordt aangepast op de circuitsport zijn ook veiligheidsvoorzieningen aan te raden! Denk aan:
- Een rolkooi
- Een (minimaal) vierpuntsgordel
- Brandblusinstallatie
Drifttechnieken
Op deze pagina worden een aantal technieken voor het driften uiteengezet. In het onderstaande filmpje is te zien hoe de zes basistechnieken worden toegepast door drift-goeroe Keiichi Tsuchiya. Hieronder staan deze technieken nogmaals helder op een rijtje.
Er zijn verscheidene technieken om een drift in te zetten, deze kunnen worden onderverdeeld in beginners- en gevorderde technieken.
Beginnerstechnieken voor drifters
Deze drifttechnieken zijn relatief snel en makkelijk aan te leren maar vergen veel oefening om ze volledig te beheersen. Ook ervaren drifters maken veelvuldig gebruik van deze technieken.
Handremtechniek
Dit is de eenvoudigste beginnerstechniek. Hij is in elk type auto toepasbaar. De techniek bestaat eruit de achterwielen te blokkeren door gebruik te maken van de hand- of parkeerrem. De techniek werkt als volgt: Wanneer de koppeling is ingedrukt wordt de handrem aangetrokken om de achterwielen te blokkeren (handrem werkt gewoonlijk enkel op de achterwielen). Zodra de achterwielen blokkeren, wordt het koppelingspedaal losgelaten, lost de bestuurder het gaspedaal en stuurt tegen.
Powerslide
Bij deze drifttechniek moet er op het juiste moment (bij het ingaan van de bocht) meer gas worden gegeven dan de banden qua tractie op het wegdek kunnen overbrengen. Op deze manier wordt overstuur gecreëerd doordat de achterkant van de auto geneigd is de voorkant in te halen.
Koppelingstechniek
Voor de bocht drukt de bestuurder achtereenvolgens de koppeling in, schakelt één (of meer) versnellingen terug (zonder hieltippen) en brengt de auto uit balans door op het gepaste moment de koppeling bruusk terug te laten opkomen. Zo schuiven de achterwielen weg en begint de auto aan zijn zijdelingse glijbeweging. Door gedoseerd gas te geven kan de bestuurder nu de auto in een zo lang mogelijke drift dwars op de weg houden. De techniek kan motorschade veroorzaken door overtoerental, aangezien de stuurcomputer het motortoerental niet kan beperken wanneer dit door de draaiing van de achterwielen wordt veroorzaakt.
Koppelingsslip
Deze techniek bestaat erin om de koppeling te gebruiken om een schok in de aandrijflijn te brengen en zo de achterwielen aan het slippen te brengen en de balans van de auto te verbreken. Deze beweging met de koppeling wordt ook wel powerclutch genoemd. Deze naam heeft het te danken aan de sterke opbouw van het toerental (power) van de motor tijdens het indrukken van de koppeling. Wel moet dan de stand van het gaspedaal ingedrukt blijven. Wanneer de koppeling vervolgens weer los gelaten wordt komt er in een keer meer vermogen naar de achterwielen waardoor deze gaan spinnen.
Technieken voor gevorderde drifters
Deze technieken voor ervaren drifters zijn gebaseerd op lastwissels, ofwel het verplaatsen van het wagengewicht.
Remdrift
Deze drifttechniek wordt uitgevoerd door al remmend een bocht in te sturen. Al het wagengewicht wordt naar de vooras verplaatst en lokt zo overstuur uit. Wanneer men op dat moment met een achterwielaangedreven auto gas bijgeeft, zullen de achterwielen makkelijk tractie verliezen.
Inertiedrift
Deze laterale lastwisseltechniek bestaat uit het verplaatsen van het wagengewicht. Eerst wordt het wagengewicht naar de wielen aan de buitenkant verplaatst. Het gewicht wordt vervolgens met een snelle stuurbeweging in tegengestelde richting, onmiddellijk gevolgd door een instuurbeweging, weer terugverplaatst. Op deze manier worden inertiekrachten van de auto gebruikt om de achterzijde van de auto in de gewenste driftbeweging te dwingen. Soms kan een extra handrembeweging helpen om de inertiedrift sneller op gang te brengen.
Gaslos-drift of "lift-off drift"
Door het gaspedaal bij hoge snelheid te lossen, zullen auto's met een neutrale tot overstuurde wegligging van nature in een drift raken. Door de motorremwerking wordt een lastwissel veroorzaakt.
Naast de theoretische uitleg voorafgaand aan een driftdag, bestaat er de mogelijkheid om een driftinstructeur bij jou in te laten stappen. Hierdoor krijg je de verschillende drifttechnieken nóg sneller onder de knie! Bekijk ook de pagina ook driftinstructie voor meer informatie en de tarieven van een privé instructie.